سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حکیم، کسی است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

زمان قیامت چه موقع و مکان قیامت کجاست ؟

و لله غیب السموات و الرض وما امر الساعة الا کلمح البصر او هو اقرب ان الله علی کل شی ءٍ قدیرٌ ( آیه 77از سوره 16 نحل )

معاد ، عود انسان است به سوی مبدءِ خود ؛ و لازم? این سفر طلوع نور توحید است در عالم قیامت و بطلان سلسل? اسباب و مسببّات که عنوان وجه خلقی دارند . معاد ، بازگشت انسان است به سوی خدا ؛ و اقرا و اعتراف به مقام توحید و عظمت و وحدانیّت و صفات جمال و جلال اوست ؛ بنابراین عالم معاد و قیامت در عرض این عالم نیست ؛ بلکه احاطه بر این عالم دارد ؛ چون مقام توحید پروردگار ، و صفات و اسماء حسنی او احاطه بر هم? عوالم دارد . بنابراین از اینکه می پرسند : قیامت چه موقع برپا می شود ؟ یا جای قیامت کجاست ؟ آیا در زمین است ؟ در یکی از کرات آسمانی است ؟ آنجای ه خداوند عزّوجل، بهشت و جهنم را برای مومنین و کافران قرار داده کجا است ؟ زمانش کی خواهد بود ؟.

جواب این گونه سؤالات ، از طی مباحث اخیره ، شاید برای بعضی خود به خود روشن شده باشد ؛ برای اینکه مطلب کاملا ً منقّع گردد و به طور واضح همه استفاده نمایند ؛ ناچاریم مقدّمه ای را ذکر نمائیم ، و پس از بیان این مقدّمه معلوم می شود زمان قیام قیامت کی می باشد ؛ و مکان بهشت و جهنم کجاست . کما اینکه از پیغمبر اکرم (ص) سئوال می کردند : ساعت قیامت چه موقع است ؟ قیامت کی بر پا می شود ؟ این وعده که شما می دهید کی می رسد ؟ و در اذهان مردم و عامّ? طبقات همینطور این سوال از آن زمان هست و آن مقدمه این است . این عالمی را که مادر آن زیست می کنیم ، عالم مادّه و طبع است ؛ یعنی موجودات این عالم دارای ماده هستند ، و داری طبایع مختلف ؛ و لازم? عالَم مادّه ، زمان ومکان است ؛ یعنی هیچ ماده ای که دارای زمان ومکان باشد وجود ندارد ؛ و زمان و مکان از عوارض لایَنکفّ این جوهَر مادّی است . و لذا اسم این عالم را جهان طبع و ماده گذارده اند . یک عالم دیگر داریم که در آن ماده نیست ، و طبایع وجود ندارند ؛ آن عالم ِ مِثال و برزخ است که در انجا حقیقت و ملکوت موجودات بسیار قویتر وعجیب تر و شریف تر و عالِمتر و قادرتر است ؛ و آن جهان بطور کلی از این جهان بسیار قوی تر است از تمام جهات . ولی آن عالم بر این عالَم احاطه دارد ؛ دنبال این عالم نیست ؛ بلکه این عالم طبع و ماده سپری شود؛ و چون سپری گردد ، آن زمانی که به دنبال این زمان است عالم برزخ و مثال باشد .

از عالم مثال و برزخ بالاتر ، عالم نفس است که در آنجا موجودات خیلی عجیب تر و قوی ترند ، عِلمشان ، ادراکشان ، قدرتشان بیشتر از عالم برزخ است ، و آن عالم نیز دنبال عالم برزخ نیست که بگوئیم در زمانی که عالم برزخ سپری شود ، در آن زمان عالم قیامت طلوع می کند ؛ چون اصولا ً عالم قیامت زمانی نیست ، مافوق زمان است . بنابراین عالم قیامت که که ظهور تجلیات نفس است احاط? بر عالم برزخ دارد . عالم برزخ احاطه براین عالم دارد ؛ و عالمَ قیامت احاطه بر عالَم برزخ . بنابراین الان ، عالم برزخ و قیامت موجود است ؛ ولی الان که می گوئیم صحیح نیست ، چون الان یعنی این زمان ؛ و اشاره کردیم به عالم طبع که زمان دارد باید بگوئیم : عالم برزخ موجود است . و اینکه می گوئیم الان عالم قیامت از باب ضیق عبارت است ؛ چون عبارتی غیر از این ، برای رسانیدن این معنی نمی توانیم استخدام کنیم غ فقط می توانیم بگوئیم : عالم قیامت موجود است . و اینکه می گوئیم الان عالم قیامت موجود است از باب ضیق عبارت است ؛ چون عبارتی غیر از این ، برای رسانیدن ای معنی نمی توانیم استخدام کنیم ؛ فقط می توانیم بگوئیم : عالم قیامت موجود است و دنبال این عالم نیست بلکه احاطه بر این عالم دارد . و اگر به جای الان لفظ فعلا ً استفاده کنید ، باز همین اشکال هست چون این ها عباراتی هستند که همین معنی را می رسانند ؛ بالاخره عوالم تو درتو است ، و یکی بر دیگری سیطره و احاطه دارد وعالم برزخ مورد نظر و سیطره عالم قیامت است . چون آن عوالم سیطره بر این عالم دارند تمام جهات این عالم زیر نظر آن عوالم است ولی عکسش این طور نیست عالم برزخ سیطره و احاطه بر عالم قیامت ندارد و عالم طبع سیطره و احاطه بر عالم برزخ ندارد ، موجوداتی که در عالم طبع و ماده اند سیطره ای برعالم مثال و صور ملکوتی ندارند و موجوداتی که در عالم مثال و ملکوت اسفل هستند ، ‌سیطره ای بر عالم مکلکوت اعلی و نفس ندارند .

این اجمال مطلب است و با یک مثال شاید این مسئله خوب روشن شود : شما می دانید مثلاً‌ما فعلاً‌ که اینجا نشسته ایم محلی است ، مسجدی است ،‌فرضکنید در ژشت این محل و مسجد یک باغ است آن طور که برای ما از باغهای برزخی شرح داده اند ، از بهشت برزخی یا جهنم برزخی و این دیواری است طولانی ، یعنی این دیوار که بین ما و این باغ و یا این گلخن و جهنم فاصله دارد طولانی است . به ما می گویند شما باید از اینجا حرکت کنید و بروید در آن باغ ؛ و این سیری است که تمام افراد بشر بدون استثناء باید بکنند ، همه باید وارد عالم برزخ گردند .

منبع : کتاب معاد شناسی ، ج 5 ، انتشارات حکمت ، ص 139 .


 نوشته شده توسط محمد جوانمردی در جمعه 88/8/15 و ساعت 12:53 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

معاد شناسی
محمد جوانمردی
این وبلاگ در مورد معاد ودنیای آخرت و برزخ میباشد که سعی بنده این است که بتوانم به صورت علمی به این مسئله بپردازم . ان شاء الله

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 182400
فهرست موضوعی یادداشت ها
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه